Vloggen. Iedereen heeft er een mening over, en tien jaar geleden bestond het nog niet. Toch is het nu populairder dan ooit. Denk maar aan beroemdheden als Casey Neistat, Jenna Marbles en Roman Atwood.

De groei is enorm, maar heeft soms ook negatieve effecten. In 2016 was het woord ‘treitervlogger’ zelfs het Van Dale woord van het jaar. Maar de gemiddelde Nederlandse vlog is veel vriendelijker dan dat. Wat bijvoorbeeld te denken van lokale vlog-beroemdheden als Enzo Knol?

De nieuwste mediatrend beleeft een explosieve groei. Toch vragen veel mensen zich nog af: wat is een vlog? Laten we het fenomeen eens van dichtbij bekijken.

Wat Is Een Vlogger?

In essentie is een vlogger iemand die regelmatig een persoonlijke video maakt op YouTube, welke typisch bestaat uit de dagelijkse bezigheden van deze persoon. De populaire vlogs zijn meestal een dagelijkse aflevering, waarbij goed geld te verdienen valt. Een dagelijkse upload staat vaak garant voor een vaste kijkersbasis. De doelgroep zijn vaak jeugdige kijkers, tussen de 10 en 20 jaar.

Een vlog is een video-versie van de traditionele blog, een websitetype waarbij iemand een dagboek bij houdt over zijn persoonlijke ervaringen. Blogs focussen zich voornamelijk op één specifiek onderwerp. Denk hierbij aan een beautyblog, foodblog, of reisblog. Bij vlogs is dit niet anders.

Vlog Maken

Verschillen & Overeenkomsten Vloggers

Een vlogger is niet noodzakelijk één bepaald type mens. Zoals er vele typen blogpubliek bestaan, zijn er in de videovorm ook vele typen doelgroepen te bedenken.

De treitervlog is immers compleet anders dan iets onschuldigs als een beautyvlog. In de eerste vorm zien we hangjongeren die rotzooi trappen voor de lokale supermarkt, terwijl de tweede vorm de recent gekochte oogschaduw of jurkjes bespreekt met de kijkers.

Ondanks de soms grote verschillen, zijn er wel veel gelijkwaardige factoren aanwezig:

  • Regelmatig uploaden van persoonlijke verhalen;
  • Afleveringen van vlogs beslaan vaak één afgebakende periode (meestal één dag);
  • De hoofdpersoon is vaak ook de filmer van het verhaal;
  • De hoofdpersoon heeft vaak door middel van uniek taalgebruik, geluiden, of handgebaren een speciale ‘mini-subcultuur’ ontwikkeld. Hiermee wordt een unieke band opgebouwd met de kijkers;
  • In videoblogs worden veelal dagelijkse gebeurtenissen uitvergroot tot spectaculaire events;
  • Vloggen gaat ook door wanneer de hoofdpersoon een slechte dag beleefd heeft, op vakantie, of wanneer die dag niks unieks is gebeurt om te filmen.
  • Persoonlijke gevoelens en verslagen van gebeurtenissen worden uitvoerig gedeeld, waarbij meestal de hoofdpersoon van de vlog in de camera dit één op één deelt.
  • Een videoblog kent vaak vaste personages, zoals een soapserie dit ook kent. Het enige verschil is dat deze personages echte mensen zoals jij en ik kunnen zijn. Hierdoor kan de kijker zich goed identificeren met de verhalen in de videos.

Wat Is een vlog

Verschillende Typen Vlogs

Dit hebben videobloggers dus met elkaar gemeen. Maar welke soorten vloggers bestaan er nu eigenlijk? Laten we ze eens langslopen, om zo een beeld te kunnen krijgen van de populaire Youtube genres in Nederland.

De Ervaringsvlog

Dit is eigenlijk de meest klassieke vorm van vloggen. De filmer deelt zijn dag met de kijkers, en neemt jou mee met zijn eigen gedachten en belevenissen die dag. Vaak zijn dit lange series aan videos, welke zeer snel groeien en populair worden.

De grootste Nederlandse vloggers met dergelijke kanalen zijn (onder andere): Enzo Knol, Gio (zie hieronder samen met zijn vriendin ‘Juultje’), Ties (voorheen bekend als TiesGames), Monica Geuze, en Nesim Najih (ook wel bekend als vlogduo Supergaande, samen met Quentin ‘QC’ Correia).

De Gelegenheidsvlog

Ook zijn er genoeg bekende gezichten die part-time videobloggen. Vaak zijn BN’ers ook niet vies van een losse persoonlijke video hier en daar. Giel Beelen is één van de meest fanatieke BN-vloggers. Andere TV-persoonlijkheden die hun weg naar Youtube hebben gevonden, zijn onder meer Frans Bauer en Gerard Joling.

De Gamervlog

Er zijn enorm veel gamers te vinden met grote kanalen, die vervolgens een apart kanaal starten met hun eigen vlogs. Voorbeelden hiervan zijn Milan Knol (de broer van Enzo) en zijn DagelijksHaDee, maar bijvoorbeeld ook de hieronder getoonde videoblog van DusDavidGames.

De Beautyvlog

Dit genre richt zich voornamelijk op jonge meiden, welke geïnteresseerd zijn in mode en make-up. YouTubers als Teske De Schepper, Anna Nooshin en VlogGloss gaan regelmatig op pad om te shoppen naar de nieuwste trends, of laten kun aankopen zien aan hun meidenpubliek. Ook hun persoonlijke verhalen delen ze graag met hun vele kijkers.

De Foodvlog

Alles draait om lekker eten en het bereiden van speciale gerechten in dit genre. Ook de mooie verhalen en ervaringen hier omheen worden vaak belicht. Voorbeelden van foodvlogs zijn onder meer kanalen als FoodGloss, Uit Pauline’s Keuken (zie onderstaande video) en Chickslovefood.

De Treitervlog

Een enorme trend in het jaar 2016, waar zoals eerder vermeld dit het Van Dale woord van het jaar werd. Maar ook vandaag de dag weet het label ‘treitervlogger’ stand te houden.

De term is ontstaan bij de ‘Hoodvlogs’ van Ismail Ilgun, die de wijk Poelenburg in Zaandam meermaals onveilig maakte samen met zijn vrienden. Hun vaste stek is, zoals bekend, voor de Vomar Supermarkt, waar meermaals de politie naartoe werd geroepen.

Inmiddels heeft Ismail Ilgun zijn leven gebeterd, onder meer door samenwerkingen met platenlabel Top Notch en vlogger Youstoub.

Andere YouTubers die door de media onder de noemer ‘treigervloggers’ vallen zijn de kanalen ‘Gewoon Boef’ van bekende Tilburgse rapper Boef (meermaals opgepakt naar aanleiding van zijn videos), maar ook een kanaal als ‘Armoowasright’ heeft dit label wel eens gekregen.

De Prankvlog

Zowel geliefd als gehaat bij veel jongeren zijn de zogenoemde ‘pranks’. Dit videoformat houdt in dat er grappen worden uitgehaald bij andere mensen, en deze het centrale thema vorm van een vlog. Goede voorbeelden van vloggende Prank-kanalen zijn StukTV en Gekkie Markie. Van die laatste zie je hieronder een video.

De Comedyvlog

Ook gebeurt het dat de realiteit met humor en grappen wordt gemixt. Zo zijn bekende YouTube-gezichten Dylan Haegens en Mert Ugurdiken (Mertabi) vaak in de zeer humoristische Milkshakevlogs te vinden. Deze serie loopt al enkele jaren en wordt vaak bekeken. Het is een goed voorbeeld van hoe een comedyvlog eruit ziet.

De Familievlog

Een relatief nieuw type is de zogenoemde familievlog. Hierbij raken ook de directe familieleden van bekende YouTubers betrokken in het geheel. Dit soort kanalen richten zich volledig op de gebeurtenissen binnen het gezin van de eigenaren van enkele reeds populaire gamekanalen.

Tot de voorbeelden behoren ‘De Latooys’, het familiekanaal van de welbekende Gio. Ook zijn er De Granziers, bekend geworden door de populaire Limburgse YouTuber Ties Granzier. Hieronder is een filmpje van de Latooys te zien.

De Politievlog

Een uniek genre is speciaal weggelegd voor de mensen met een unieke baan. Jawel, de politievlogger is tegenwoordig ook al helemaal ingeburgerd. Zo kennen we bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen van politieman Jan-Willem.

Verschil Tussen Vlogger & YouTuber

Oké, we hebben nu een beter beeld bij de verschillende soorten van vloggen. Maar wat maakt een vlogkanaal nou eigenlijk anders dan een ‘gewoon’ YouTube kanaal? Anders gezegd: wanneer ben je een vlogger en wanneer een Youtuber?

De scheidingslijn zit voornamelijk in het tonen van het echte leven van de hoofdpersoon. Wanneer er geen dagelijkse ervaringen, persoonlijke emoties, of een bij elkaar horende videoserie is geproduceert, kunnen we niet spreken van ‘vloggen’.

Het kan dus zijn dat je jezelf een foodvlogger noemt, maar wanneer je hierbij niet laat zien hoe je de boodschappen haalt, moeilijk staat te hannessen met je AH-bonuspas, en hierna je ervaringen verteld over de gerechten die je maakt, is het lastig om er het label ‘videoblogger’ op te plakken.

Als vlogger is het dus erg belangrijk om ook de ervaringen in jou privéleven te tonen, of de emoties die bij een bepaalde ervaring horen.

 

Kritiek Op YouTube Vloggers

Met elke trend komen ook negatieve elementen naar voren. Zo zijn vele populaire YouTubers bestempeld als ‘irritant’, ‘verwerpelijk’ of in het geval van de zogenoemde treitervloggers zelfs ‘straatterreur’. Check bijvoorbeeld maar eens dit Telegraaf-artikel.

Het sentiment ‘vloggers zijn kut’ kom je erg veel tegen op populaire filmpjessites als Dumpert, of grote forums als het FOK-forum. Hiermee wordt dan vooral gedoeld op videokanalen waarbij de filmers overdreven blij zijn, of de confrontatie aangaan met de grenzen van de Nederlandse wet.

Eigenlijk is dit heel logisch: met BN’ers of muzikanten die snel groeien is dit ook de automatische reactie bij mensen. Er is dan vaak een groep onvoorwaardelijke fans, maar tegelijk is er ook een tegenbeweging te herkennen.

Treinsurfen

Ook het feit dat de afleveringen steeds extremer worden (om maar maar views te kunnen krijgen) is een veelgehoorde kritiek. Zo kennen we onder meer de vlogs waarin treinsurfen of fietsen op de snelweg als stunts langs komen. Dit soort waaghalzen doen alles voor de views, en dragen bij aan het negatieve beeld wat rondhangt rondom dit genre.

 

Vooruit Kijken: Wat Brengt De Toekomst?

De toekomst van het vloggen lijkt er rooskleurig uit te zien. De vraag ‘wat is een vlog’ zal de volgende generatie zich niet meer hoeven stellen, omdat het hier is om te blijven. De jonge generatie kijkers weekt zich steeds meer los van het oude medium televisie.

Ook de nieuwe generatie jongeren blijven op zoek naar rolmodellen om zich mee te kunnen identificeren. Iets wat een bekende vlogger perfect voor deze doelgroep kan invullen.

Als we alleen al kijken naar de fan meetups van de vele duizenden fans, dan kunnen we stellen dat er zeker nog plek is voor nieuwe YouTubers. Vooral wanneer de oude garde zich steeds meer zal richten op andere projecten, wordt het raam op een kier gezet voor nieuwe mensen om snel populair te worden op het web.

Vloggen zal, zelfs wanneer deze zich los weet te weken van videosite YouTube, een factor van relevantie blijven in het medialandschap. We kijken nu al uit naar de nieuwe vervanger van vlog-idool Enzo Knol.