YouTube vloggen lijkt wel uitgevonden door één persoon: Enzo Knol. Sinds zijn eerste vlog in 2013, heeft hij zijn merknaam uitgegroeid tot haast mythische proporties, voor Nederlandse begrippen. Zijn broer Milan Knol, een andere grote Youtuber, heeft hierbij (zeker in de begindagen) flink bijgedragen.

Hoe werd Enzo de bekendste vlogger van de Benelux? Wat betekend zijn succes op een platform als YouTube? En waarom juist hij?

De Populairste Vlogger Van Nederland

Op een leeftijd van 20 jaar brak hij door als Youtuber. En hij wist uit te groeien tot een bekende Nederlander. Hij heeft een eigen kledinglijn (onder de naam KnolPower), telefoonhoesjes, petjes, knuffels, en natuurlijk een enorm online imperium.

Op het moment van schrijven zijn er ruim 1300 afleveringen van zijn vlog te vinden op het kanaal EnzoKnol. En daarbij moeten ook nog eens alle gamevideos worden opgeteld. Om zijn anderhalf miljoen abbonnees gelukkig te houden, upload Enzo elke dag 2 keer een nieuwe video.

Samen met Dee, zijn vriendin, maar ook met familieleden, vrienden en andere YouTubers (zoals zijn broer Milan van DagelijksHaDee, of Youtuber Gekke Markie) voorziet hij het publiek elke dag van verse footage. Altijd één videoblog, en één aflevering van de videogame MineCraft.

Enzoknol Dee

Vloggend in de auto, samen met vriendin Dee

Hoeveel Geld Verdient Enzo Knol Met YouTube?

Naast de vraag “Hoe oud is EnzoKnol?” is de geldkwestie de meest populaire vraag over de grootste vlogger van Nederland. Want wat schuift dat, een beetje vloggen?

Een paar views op een video is niet enorm veel waard. Maar als je jezelf bedenkt dat mister Knolpower al ruim 1 miljard (!) views heeft op zijn kanaal, begrijp je dat zijn bankrekening aardig gevuld is. 1000 views kan ruwweg vertaald worden tussen de €0,30 en €4,-. Bij vloggers ligt dit realistisch gezien eerder tussen 1 à 2 euro.

Ook moeten we niet vergeten dat Enzo regelmatig gesponsorde content plaatst, en met zijn kleding (t-shirts en truien met zijn logo erop) ook flink binnen loopt. We kunnen daarom niet precies zeggen hoeveel zijn imperium waard is.

De schattingen lopen uiteen van 360.000 euro tot 1,9 miljoen euro, alleen al voor zijn advertientie inkomsten. Daar bovenop komen dus ook nog zijn andere verdiensten.

Knolpower pet

Het welbekende KnolPower merk

Waarom Juist Enzo?

Met consistente uploads en een eigen merk wist hij zijn YouTube imperium snel op te bouwen. Maar het was vooral broer Milan Knol,die hem snel heeft helpen groeien in de eerste cruciale dagen. Bij zijn broer kwam ook het idee vandaan om een vlog te beginnen.

Het échte succes zit hem echter in het merk KnolPower. Door een echte band op te bouwen met zijn kijkers, weet EnzoKnol een jong publiek aan te spreken en ook vast te houden.

Ook is de regelmatige terugkomst van bekende gezichten een succesfactor. Kijkers identificeren zich met bekende vlog-gasten als vriendin Dee, het broertje van Dee genaamd Quin, de oma of moeder van Enzo, maar ook collega’s als Gekke Markie en Milan Knol.

Verder wordt het YouTube algoritme optimaal benut: uploaders die dagelijks langere videos uploaden hebben een veel grotere kans zichtbaar te blijven in de zoektermen. Dit komt vooral doordat mensen doorklikken naar de vorige afleveringen, of liever meerdere episodes na elkaar bekijken.

De Gekte Rond Vlogs

De kracht van dagelijkse videoblogs is nog altijd in de lift. Er ontstaan momenteel immers vele verschillende soorten vlogs, die allemaal hun eigen ding doen. EnzoKnol is slechts één van vele enthousiaste Nederlandse uploaders.

Toch komen langzamerhand ook steeds extremere vormen van vloggen langs. Zo kennen we tegenwoordig de treitervlogs van Ismaïl Ilgun, maar ook stuntvlogs waarbij treinsurfen wordt gebruikt.

Het lijkt erop dat mensen alles doen voor een beetje YouTube geld, of om maar views te kunnen krijgen. Wij blijven liever bij het populaire en simpele format van Nederlandse vlogheld Enzo.