Er zijn enorm veel redenen te bedenken waarom je als ondernemer zou moeten starten met bloggen. Een zakelijk blog beginnen heeft verschillende voordelen, maar kan ook veel tijd óf geld (afhankelijk van het uitbesteden) in beslag nemen. Een verstandige overweging maken is dus op zijn plaats.

Voor ondernemers die zich nog afvragen of blogs ook een goede bijdrage kunnen leveren aan hun business anno 2017, hebben we een kort overzicht gemaakt. Dit zijn de 5 beste redenen om ook vandaag de dag nog je bedrijf naar een nieuw niveau te tussen door middel van zakelijk bloggen.

Zakelijk Blog

#1: Een Blog Vergroot Zakelijke Autoriteit

Een baken van kennis zijn in jou business niche is een grote voorsprong op de concurrentie. Door je site langzaam maar zeker uit te bouwen tot een ware autoriteit (inclusief een volledige kennisbank, wellicht) heb je een ruim competitief voordeel op je directe concurrenten die hier minder actief in zijn. Dan hebben we het natuurlijk over de concurrentie op het web.

Mensen, inclusief potentiële nieuwe klanten, zullen zich eerder wenden tot de plek de bekend staat als ‘de grootste’ in een bepaalde niche. En daarbij maakt het niet uit of het gaat om een service-gebaseerd of een product-gebaseerd bedrijf. En dit kan ook nog eens directe winst opleveren.

 

#2: Informatie Verschaffen Aan Klanten

Wanneer je iets wil verkopen op het internet, is het zeer nuttig om verdiepende en relevante informatie te kunnen verlenen. Dit gaat bij voorkeur over meer dan een korte productbeschrijving met kenmerken in een webwinkel.

Het gaat over de trends in je business-niche, verschillende producttoepassingen, case-studies, ervaringen van anderen (testimonials helpen zeer om de betrouwbaarheid van je merk te vergroten) maar ook simpelweg het bouwen van bruggen tussen twee unieke services of producten, en deze in bundels kunnen verkopen voor een unieke toepassing of gebruikservaring.

 

#3: Meer Gericht Bereik Via Google SEO

Natuurlijk is ook het organische zoekverkeer uit Google zeer relevant bij het plaatsen van blogposts. Bloggen wordt veelal door webwinkels gedaan om meer bezoekers te kunnen trekken naar hun site.

Zoekmachine optimalisatie kan, wanneer het op de juiste manier wordt toegepast, een impuls van jewelste geven aan je bedrijfsactiviteiten. Op lange termijn is het zelfs mogelijk door middel van een blog een groot deel van de advertentiekosten te drukken, of zelfs helemaal te schrappen. Dit kan grote kostenvoordelen opleveren, en tegelijk een continue stroom aan nieuwe klanten opleveren.

Eigen Blog Maken

#4: Relaties Bouwen Binnen Je Bedrijfsniche

Zoals we net al kort vermeldden, is het bouwen van een zekere mate van autoriteit een groot voordeel van een weblog. Dit kan naast klanten óók het volgende opleveren:

  1. Nieuwe bedrijfsrelaties opleveren
  2. Sponsoren of investeerders aantrekken
  3. Je ondernemersnetwerk vergroten.

Stuk voor stuk zijn dit kansen van onschatbare toegevoegde waarde. Wie weet kan een nieuwe relatie binnen je niche je bedrijfsactiviteiten sturen in een richting die je anders nooit had kunnen verwachten, óf heeft het bloggen geholpen bij het uitwisselen van mailcontact met enkele grote jongens in je businessniche, wat jouzelf dan weer naar een nieuwe niveau kan tillen als groeiend bedrijf(seigenaar).

 

#5: Authenticiteit Vergroten

Natuurlijk is het ook zo dat een verhalende vorm van informatie een stukje menselijkheid toevoegd aan je website. Een blog-onderdeel invoegen geeft een bezoeker, potentiele partner, of klant een uniek inzicht in de keuken van je bedrijfsfilosofie.

Het kan frungeren als een visitekaartje, maar ook een sneak-peak in de manier van bedrijfsvoering waar je als ondernemer voor staat. De dingen waarover je schrijft hebben immers een verdiepende rol in hoe je jezelf positioneert en hoe je communiceert met de buitenwereld.

Zelfs in schriftelijke vorm kan dit enorme impact hebben, maar nog beter zou zijn wanneer je hierbij een YouTube kanaal of zelfs een vlog bij start.