Alles is mooier in Brabant, zo ook de bloggende boswachters! Het was even verwonderd opkijken toen Staatsbosbeheer bekend maakte dat de boswachter in de zuidelijke provincie een eigen blog kreeg.

Het bericht is al van vorige maand, maar daarom niet minder actueel. De sociale media molen van de Brabanders komt nu pas goed op gang, samen met het weblog van de bosbewaarders. We gingens eens op onderzoek uit naar wat de mannen en vrouwen bij Staatsbosbeheer allemaal uitspookten in dat diepe, donkere bos.

Staatsbosbeheer

Bloggende Boswachter?

Inderdaad, modern hè? Toch is het echt zo. Het gloednieuwe blog is hier te vinden. In goede trend het ‘boswachtersblog’ genoemd. Erg origineel is de naam niet, maar het dekt wel goed de lading en we weten meteen het belangrijkste onderwerp van de kersverse bloggers.

De boswachters gebruiken de nieuwe site namelijk voor het zichtbaar maken van hun werkzaamheden. Ze komen in het bos namelijk onzettende mooie natuurfenomenen tegen, maar ook ontzettend veel ellende en criminaliteit. Een spannend, maar ook divers thema om over te vertellen.

Staatsbosbeheer Zoekt Bredere Doelgroep

Natuurlijk is dit allemaal een hele mooie PR-stunt van Staatsbosbeheer, de organisatie die in Nederland onder meer vertantwoordelijk is voor de natuurgebieden. Door hun zichtbarheid bij het grote publiek, ook de jongere generatie, te vergroten, kunnen ze meer voor elkaar krijgen.

Er is specifiek voor Brabant als broedplatform voor een boswachtersblog gekozen, vanwege de diverse natuur. Van voedselarme zandgronden tot zware kleigebieden, van bevers tot aalscholvers: werkelijk alles is er te vinden. Ook is het blog een vehikel voor de promotie van een nieuwe lokale natuurserie op de regionale omroep TV: het programma Naturrijk met Maud Hawinkels werd er al getoond in een teaser.

Blog Trends

Bloggen Voor Promotie?

Het verhaal van de boswachtersstaat natuurlijk niet op zichzelf steeds meer sectoren en bedrijfstakken ontdekken het blog als een manier om hun boodschap te verkondigen en te kunnen verdiepen. Er zijn verschillende voordelen te bedenken voor een weblog als promotiekanaal:

  1. Het bereikt snel een grote groep mensen;
  2. Je komt authentiek en sympatiek over door verhalen te vertellen;
  3. Er komen snel nieuwe bezoekers binnen via zoekmachine optimalisatie;
  4. Je kunt subtiel producten aanbevelen zonder dat het over komt als reclame of spam;
  5. Er zijn simpelweg veel mensen die benieuwd zijn naar andere leefwerelden.

En zo kunnen we nog wel 100 verschillende redenen bedenken. Het gaat erom dat de promotionele waarde van blogs niet onderschat mogen worden. Waar er anders veel statische en eenmalig en korte content op een site gepaatst wordt, kan een blog helpen met het dynamisch houden en updaten van een anderszinds saaie en niet-veranderende plek op het internet.

Dit is ook waarom je vaak de nieuwste artikelen kan vinden op de voorpagina van een site: zo zorgen website eigenaren ervoor dat zede indruk wekken dater steeds iets nieuws en interessants op hun website te vinden is. Een weblog is hierbij de oplossing bij uitstek, omdat het niets meer is dan een reeks constant vernieuwende en actuele artikelen.

Meer weten over bloggen of zelf interesse in het starten van een blog? Klik dan even op de pagina genaamd ‘Bloggen’ hierboven in het menu. Op deze pagina is alles te vinden om zelf binnen enkele minuten aan de slag te kunnen gaan met je eigen site. Veel succes!