Het werven van klanten op autopilot: het klinkt als de droom voor elk bedrijf. Met zakelijk bloggen is het mogelijk om door middel van content marketing hoger in Google te komen. Zo komen er automatisch vele bezoekers op de blogposts af. Is het de moeite waard, of teveel gedoe?

Het internet is voor bedrijven niet meer te negeren, het is simpelweg dé manier om grote hoeveelheden klanten te ontdekken, te bereiken, maar ook voor lange termijn te binden. De laatste tijd horen we verassend veel over de content marketing strategie, waarbij het produceren van grote hoeveelheden waardevolle en relevante content een merk helpen groeien.

 

Bloggen Als Content Strategie

Zakelijke blogs schieten als paddestoelen uit de grond, nu bedrijven in Nederland het internet steeds meer zien als een winstgevende manier van klanten werven. Produceer genoeg waardevolle content op het blog-gedeelte van je bedrijfswebsite, en de mensen komen simpelweg naar je toe.

Het is in de praktijk een stuk ingewikkelder dan dat, maar het is wel de essentie van het zakelijk bloggen. Door specifieke relevante sleutelwoorden (ook wel keywords genoemd) te targeten, is het mogelijk om gratis bezoekers te genereren op je website.

Zo wordt het natuurlijk een peuleschil om deze bezoekers om te zetten in betalende klanten. Het enige wat nodig is, is het vangen van het e-mail adres vande bezoeker, en een goede e-mail marketing strategie doet de rest van het werk. De slimme ondernemer schrijft bovendien niet zelf de blogposts, maar laat de artikelen over aan professionele freelancers die speciaal kunnen worden ingehuurd voor schrijven op het internet.

SEO Blog

Hoger In Google Met Een SEO Blog

Het is een praktijk die we veel bij webwinkels tegen komen: een SEO blog, speciaal om hoger terecht te komen in de zoekresultaten van Google. SEO staat hierbij voor Search Engine Optimization: in normaal Nederlands simpelweg ‘zoekmachine optimalisatie’. Natuurlijk wel voor de sleutelwoorden die relevant zijn aan de producten die worden verkocht, anders zijn de extra bezoekers niet om te zetten in potentiële nieuwe klanten.

Dit is exact de strategie die nu ook door ‘andere bedrijven’ wordt ontdekt. Inderdaad, ook bedrijven die niet per definitie online opereren kunnen enorm profiteren van een zakelijke SEO blog. Google is immers veruit de meest gebruikte website ter wereld. En hoe mooi is het om helemaal gratis nieuwe potentiële klanten te trekken door middel van enkele goed uitgedachte blog artikelen? De potentiële winst kan simpelweg niet worden genegeerd als je een bedrijf met een toekomstvisie bent.

 

 

Een Slim Social Media Plan

Een andere manier waarop zakelijke blogs kunnen helpen, is bij het uitbouwen van een social media plan. Doorlinken op Facebook of LinkedIn naar meer verdiepende artikelen, kan helpen met het genereren van extra volgers, maar ook om autoriteit uit te stralen.

Wanneer anderen merken dat er interactie is met de kennis die jij de wereld in slingert, zullen ze je automatisch ook gaan volgen. Uit nieuwe volgers ontstaan vervolgens natuurlijk weer nieuwe winstpotentie.

Het afwisselen van verschillende typen social media posts is ontzettend belangrijk om te groeien op die zelfde sociale media. Bovendien is het, naast Google traffic, een andere perfecte manier om bezoekers naar de website van je bedrijf te kunnen lokken.

Zakelijk Schrijven

Zakelijk Schrijven: Tips & Trucs

Voor kleine bedrijven is het zeker ook de moeite waard om minimaal eens per week een doelgericht blogartikel te publiceren op hun website blog. Grotere bedrijven kunnen overwegen om dit uit te besteden aan een professionele freelancer, binnen hun content marketing strategie. Zakelijk schrijven wordt effectief wanneer er gelet wordt op de volgende aspecten:

  1. Begin met zoekwoorden identificeren: De essentie van een SEO blog en het zakelijk bloggen in het algemeen, is het genereren van nieuwe bezoekers en potentiële klanten. Dit kan alleen succesvol worden gedaan met een gedegen onderzoek naar sleutelwoorden. Plaats het centrale woord ten minste in de titel, één keer in de eerste alinea, en gebruik directe synoniemen in de rest van het artikel. Optimaliseer ook de alt-tekst van afbeeldingen voor keywords. Keyword onderzoek doe ik graag met deze tool, welke ook in het Nederlands is in te stellen. Ga natuurlijk voor sleutelwoorden met de laagst mogelijke competitie en het hoogst mogelijke zoekvolume per maand.
  2. Schrijf levendig en wees niet saai: Wat betreft de inhoud van een blogartikel is het belangrijk om met passie en interesse te schrijven. Het is immers geen weteschappelijke publicatie, maar een artikel op internet. Veel van wat je schrijft wordt simpelweg overheen gelezen op het web, zo werkt dat nu eenmaal. Door in spreektaal te vertellen, zorgt er ervoor dat je lezers langer vast weet te houden.
  3. Gebruik afbeeldingen en video: De grootste fout van beginnende content creators is het weglaten van zogenoemde ‘rich media‘. Dit zijn de aspecten van een blogpost die het meeste in het oog springen, zoals afbeeldingen en YouTube videos. Deze helpen niet alleen de SEO, maar maken het geheel ook meteen een stuk levendiger. Het is handig om bijvoorbeeld infographics te gebruiken om een boodschap snel over te brengen.
  4. Laat iemand proeflezen: De ultieme dooddoener voor je geloofwaardigheid is het produceren van tekst met allemaal grammaticale fouten en spelfouten, of door simpelweg onwaarheden te verspreiden. Dit sloopt, zeker in de business-wereld, alle geloofwaardigheid weg onder je eerlijke en oprechte bedoelingen. Zoek dus een goede proeflezer die de artikelen zowel op schrijfstijl als ook de inhoudelijke accuraatheid weet te beoordelen.
  5. Implementeer een call-to-action: Extreem belangrijk is de zogenoemde call-to-action. Wat wil je bereiken met je artikelen? Als bedrijfeigenaar is het natuurlijk je ultieme doel om lezers om te zetten in monetaire winst (anders was je immers wel een goed doel begonnen). Zorg er dus voor om een actie te verwerken ergens in de tekst, vaak aan het einde. Vraag mensen om een reactie achter te laten, de content te delen met anderen, of in te schrijven voor een nieuwsbrief. Hierdoor kan je écht een positieve invloed creëren door het zakelijk bloggen! En natuurlijk kan ik dit niet zomaar schrijven en het zelf niet doen. Dus hierbij mijn call-to-action:

 

Klik Hier Om Direct Een Zakelijk Blog Te Starten