Het starten van een eigen blog op het internet kan een intimiderende uitdaging zijn, zeker wanneer je dit voor de eerste keer doet. Welke stappen moet je nemen om een succesvolle weblog op te kunnen bouwen? Het is daarom verstandig om enkele basisprincipes te volgen: de 5 essentiële tips en trucs voor elke succesvolle beginnende blogger op het web.

Beginnen Met Bloggen: Valkuilen

Het absolute begin van een blog zorgt voor een hoop werk. Natuurlijk kan je het complete design en alle artikelen later nog veranderen, maar het is beter om vanaf het begin een juiste insteek te hebben. Er zijn flink wat dingen om op te letten om dit voor elkaar te kunnen krijgen. De meest gemaakte fouten, oftewel de populaire valkuilen, zijn onder meer de volgende factoren:

  1. Niemand wil horen wat je zegt: Natuurlijk is het belangrijk dat je iets schrijft wat andere mensen waardevol vinden. Dit kan informatief van aard zijn, maar ook als pure entertainment-value worden gewaardeerd. Doe vooraf goed onderzoek naar de dingen die jou lezers leuk vinden, en zorg ervoor dat een breed publiek interesse heeft in hetgeen wat jij schrijft. Maar blijf wel binnen jou afgebakende onderwerp, dus wees ook weer niet té breed met je onderwerpen.
  2. Zelf geen passie hebben voor de onderwerpen: Dit is de ultieme dooddoener voor iedereen die actief is binnen het bloggen. Wanneer je het niet boeiend vindt waarover je schrijft, dan is je blog gedoemd om te falen op de langere termijn. Zorg er dus altijd voor dat de onderwerpen die jij behandeld op je eigen weblog, ook interessant zijn om over te schrijven. Het helpt veel als je zelf ook veel weet over de onderwerpen die je kiest.
  3. Schreeuwen in een woestijn: Het is onvermijdelijk dat in de eerste paar weken er absoluut niemand op jou blog te vinden is. 95% van de bloggers geeft binnen de eerste paar weken van roepen in de woestijn alweer op. Maar het is juist die 5% succesvolle blogs die deze rotperiode door weet te komen zonder kleerscheuren. Raak dus niet gedesillusioneerd als niemand op jou blog komt kijken. Dit gebeurt letterlijk bij iedereen in het begin.
  4. Schreeuwen in een menigte: Nog erger dan die roepende woestijnblogger te zijn, is het schreeuwen in een enorm grote menigte. Hiermee wordt bedoeld: kopieer niet wat al bestaat, maar verzin zelf iets unieks en interessants. Of pak een populair onderwerp, en geeft er je eigen unieke twist aan. De concurrentie op het internet is moordend, en het laatste wat je wil, is verdrinken tussen die duizenden andere blogs die over exact hetzelfde dingetje schrijven.
  5. Slechte optimalisatie voor zoekmachines: Nog zo’n dooddoener die vaak over het hoofd gezien wordt, maar absoluut essentieel zal blijken voor de organische groei van jou bezoekers. Leer alsjeblieft de basis van SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Wanneer je weet hoe je effectief hoger komt in Google, zal je pas succesvol worden. Hierbij helpt het om lange artikelen te schrijven die gericht zijn op bepaalde sleutelwoorden. Vul ze met rijke content, zoals YouTube videos en afbeeldingen.

Blog Tips

Motivatie & Doorzettingsvermogen

Van de bovengenoemde valkuilen is het volhouden en volharden in het bouwen van een weblog het moeilijkste. Alleen de mensen met een enorm doorzettingsvermogen weten op lange termijn een publiek aan zich te binden, dat hen trouw is en welke het blog blijft volgen.

Vaak maken blogs een exponentiële groeifase door, na eerst een aantal weken of maanden helemaal geen bezoekers te trekken. Er is namelijk even tijd nodig om bezoekers te trekken in grote getalen. Het vinden van motivatie om deze periode door te komen, ligt voornamelijk bij jezelf. Maar ook planning is een groot deel van de succes-puzzel.

Blogposts Vooruit Plannen

Een goede blogger heeft zijn artikelen al klaar staan om online te zetten op gezette tijden. Ook de onderwerpen zijn hierbij vaak al enige tijd van tevoren bepaald, en er is ook een zekere strategie en samenhang tussen de artikelen die gepubliceerd worden.

Het gaat te ver om een artikelen-plan te zien als een huiswerkplanning, maar het is er wel goed mee te vergelijken. Wanneer je structureel groei weet in te plannen in de grootte van je site, ben je er zeker van dat je de “woestijn periode” (waarin je bijna geen bezoekers hebt) goed door komt.

Hierbij komt natuurlijk wel nog goede marketing kijken: promoot bijvoorbeeld ook je content op sociale media, vertel het aan je familie en je buurman, of start een YouTube kanaal om kijkers naar jou blog te lokken. Ook de videos kan je natuurlijk binnen je planning plaatsen.

Hoe start je een goede blog

Correcte Schrijftaal

Om artikelen interessant te houden en ervoor te zorgen dat mensen ook echt lezen wat je schrijft, is schrijftaal super belangrijk. Schrijf zoals je praat, en wees niet té formeel. Maar zorg er bijvoorbeeld ook voor dat je zinsbouw, grammatica en spelling nagenoeg perfect is.

Mensen raken online nogal snel afgeleid, en de kans dat je dit nog leest is daarom vrij klein. Wist je dat ik gisterenmiddag een aarbeienijsje gegeten heb? En poef, zo heb je aandacht weer even te pakken. Dat is dus een belangrijk aspect aan schrijfstijl: blijf gekke dingen erin gooien en blijf interessant door het hele artikel heen.

 

Interactief Zijn

Tot slot is het ook erg fijn wanneer je laat merken dat je volgers waardeert. Wees dus zeker geïnteresseerd in de reacties op je blogposts. Maar laat ook regelmatig wat tijd vrij om mailtjes, social media posts of andere momenten van interactie te beantwoorden.

Wanneer je lezers het idee hebt dat je om ze geeft, zal je trouwe fans creeëren. Dit kan je ook goed verwerken in je posts… Wat dacht je bijvoorbeeld van een prijsvraag, een aantal vragen aan je lezers, of een complete speurtocht vol easter eggs op je site? En, heb jij nog leuke ideeën om de interactie met het publiek te kunnen vergroten? Laat het weten in de comments! Zoiets zou je kunnen vragen aan je lezers… Maar oei, het is alleen niet mogelijk om comments te plaatsen op deze pagina omdat het geen blogpost is, heb jij even pech 😉