Bloggen is nog steeds springlevend in het jaar 2019. Heb jij zelf al een WordPress website gestart, of misschien een Blogger account? Je kunt zelfs al op sociale media starten met een eigen dagelijks artikeltje. We willen je, ondanks het feit dat deze website niet meer zoveel gebruikt wordt om nieuwe content op te plaatsen, toch nog even wat tips mee geven voor het nieuwe jaar om te scoren met je website of blog.

Allereerst natuurlijk iedere nieuwe blogger of starter online even een hart onder de riem steken, want het is een hele opgave om met alle concurrentie op het web je eigen plekje te vinden uit te bouwen. Toch zijn er nog mogelijkheden te over om een grote schare volgers (of klanten, als je een bedrijfje wil beginnen) te verzamelen.

Ook de methoden om dit te doen op een effectieve manier zullen sommige mensen misschien verbazen. Hier zijn wat tips om te starten op een goede manier zodat je ook in 2019 nog succes kunt hebben op het internet.

Tips Voor Succesvol Bloggen In 2019

Allereerst eventjes wat mythes de wereld uit helpen, want er zijn een aantal sociale media platformen die niet langer effectief zijn vandaag te dag. Eén daarvan is een groot monster die we allemaal wel kennen:

  • Facebook is niet de moeite waard om volgers op te bouwen: Het platform is al enige tijd aan het doodbloeden, maar ook de algortimes op Facebook zijn niet meer zo handig om iets op te bouwen. Likes zijn niks meer waard, omdat Facebook pagina’s niet langer aan alle volgers worden getoond. Minder dan 1% van al je blog webverkeer zal je kunnen halen uit zo’n pagina. In vergelijking met de tijd die je erin steekt is het dus zinloze tijdverspilling.
  • Ook Facebook groepen doen niet zoveel voor je blog. Je kunt er, wanneer je het slim aanpakt en een reputatie opbouwt in een groep toch wel redelijk wat verkeer voor je blog mee genereren, maar het is allemaal kruimelwerk vandaag de dag. Enkel als bedrijf met dure klanten zou het de moeite waard kunnen zijn hier nog iets mee te doen, maar als vlogger of blogger over een willekeurig onderwerp zou ik mijn tijd elders besteden!
  • Ook Instagram is inmiddels opgeslokt door Facebook en zal op termijn hetzelfde lot ondergaan. Vandaag de dag is het al ontzettend zwaar om je hoofd boven water te houden op het immens populaire platform, maar Facebook heeft het Instagram algoritme al zo aangepast dat elke promotie die je doet slechts van tijdelijke aard zal zijn. Jammer maar helaas, Instagram is ook aan het doodbloeden voor content makers.

Maar waar kunnen we dan onze aandacht het beste naartoe verplaatsen? Er zijn gelukkig nog wel enkele plekken op het web die wél het verschil kunnen maken voor je website. Dan denk ik zelf vooral aan de volgende twee platformen:

  • YouTube is nog altijd zeer effectief én er is nog voldoende ruimte om te groeien. Daarbij is YouTube de op één na grootste zoekmachine ter wereld, wat het bij uitstek geschik maakt om je video’s te optimaliseren voor populaire zoekwoorden. Zo kan je snel een autoriteit worden in een bepaalde niche, oftewel een klein onderwerp waar jij jezelf in specialiseert. Zet dus goede zoekwoorden in je video titels en je kunt zeker een hoop views genereren. Maar je kunt bijvoorbeeld ook in je video mensen een tip geven om naar je artikel te gaan, welke je in de beschrijving of in een gepinde reactie kunt vastzetten. Dit werkt perfect én kan ook voor dingen als affiliate links goed worden gebruikt.
  • Pinterest is een platform wat wellicht in Nederland niet zo heel groot is, maar op internationale schaal een ideaal platform is om leuke afbeeldingen mét je blog artikel link op te delen. Voor veel mode-blogs of creatieve onderwerpen is het wel gewoon een perfect middel om je volgers te bereiken, want uiteindelijk is Pinterest gewoon een prikbord voor ideeën. Je pins kunnen oneindig lang worden gedeeld, wat het ideaal maakt om op lange termijn automatisch bezoekers te blijven produceren op dit platform. Zorg ervoor dat je altijd verwijst naar een pagina op je website in een beschrijving van een Pin, maar ook dat je deze actief deelt in groepen die passen bij jouw specifieke niche.

Google blijft echter ook in 2019 heer en meester voor het produceren van internet webverkeer. Het is veruit de belangrijkste plek voor elke website maker of blogger om te kunnen scoren. Hoger in Google komen is een proces wat lang kan duren, maar qua opbrengsten het meer dan waard is. Met veel webwinkels en koopzoekwoorden die al enorm competitief zijn, is het essentieel om je toe te leggen op behulpzame uitleg content:

  • Start een blog, ook wanneer je een webwinkel hebt! Het is een kans die zo ontzettend veel internet ondernemers laten liggen. Content marketing is springlevend. Help je klanten, beantwoord hun vragen zo goed als je kan met interactieve en visuele content! Maar ook gewoon een direct antwoord geven op een vraag die veel mensen stellen kan een wereld van verschil maken voor het succes van je blog artikelen.
  • Ga gericht te werk met de Google autosuggest functie. Typ eens wat woorden in voor jouw specifieke niche onderwerpen. FindCircles zou bijvoorbeeld een woord als ‘vloggen’ kunnen invoeren, waarna je kunt kijken waarmee Google dit zelf aanvult. Dit zijn zoektermen waar de meeste mensen op zoeken. Klik ze eens aan en kijk onderin de resultaten naar ‘Gerelateerde zoekopdrachten’. Dit is een locatie waar je vaak veel nieuwe interessante ideeën op kunt doen. Zo heb je absoluut geen dure zoekwoord-tools nodig als SemRush of Ahrefs, en kan je gewoon zonder de Google Keyword Planner doen. Haal je informatie altijd bij de bron zelf. Gebruik altijd Google zelf voor je zoekwoord suggesties!
  • Lange en behulpzame content doet het nog altijd het beste. En het zou helemaal geweldig zijn wanneer je er een infographic of een YouTube video bij zou kunnen maken, die je dan bij je blog artikel kunt plaatsen om het één en ander te verduidelijken. Het kan soms zoveel nuttiger zijn om op een visuele manier iets uit te leggen. Daarnaast kunnen ook verwijzingen naar andere artikelen (op externe websites), maar ook naar oudere artikelen op de eigen websites erg helpen. Daarom link ik nu even naar ons “Hoe Start Je Met Bloggen?” artikel, dat is weer een stukje winst voor ons. Snap je hoe het werkt? Dit kan je ook met jouw blog artikelen doen. Zorg voor ene ‘intern linkweb’, zoals we dat met een duur woord noemen. Het helpt zoveel om beter te scoren online.

En we kunnen natuurlijk nog een heel eind verder gaan met het geven van meer tips, maar deze paar handige weetjes zijn toch wel de essentie om beter te presteren op het internet in Nederland voor het jaar 2019. Maar ook de jaren erna zal kwaliteit en interactiviteit altijd zegevieren ten opzichte van matige of snel ‘uitgepoepte’ content. Dat is gewoon een feit en dat is waar het web naartoe zal evolueren de komende jaren.

Succes Met Bloggen In 2019

Vergeet dus een groot deel van je sociale media strategie en ga vol inzetten op platformen als YouTube, Pinterest maar bovenal Google. Het zal alle verschil van de wereld maken voor je succes online. En denk niet dat er geen ruimte meer is voor een webwinkel omdat we Bol en Coolblue hebben. Met goede, gerichte en uitgebreide antwoorden op vragen kan je een heel eind komen. Voeg waarde toe voor klanten, zonder er iets voor terug te vragen. En wanneer je de vraag direct hebt beantwoord, bedenk dan ook eens wat voor vraag een klant hierna zou kunnen stellen, en beantwoord die ook vast in hetzelfde artikel. Zo zijn de artikelen voor projecten die ik schrijf voor het web op dit moment al niet meer korter dan 1350 woorden. Dit is het absolute minumum om op lange termijn hoog in Google te blijven staan.

Dat klinkt allemaal als ontzettend veel werk, maar wanneer je dit uitspreid over meerdere maanden of jaren, zal je zien dat de focus op minder maar zeer goede content altijd beter zal uitpakken voor je. Hiervoor is het cruciaal dat je op zoek gaat naar de pijnpunten van je markt, zelfs als je geen verkoper maar slechts een blogger bent. Ook jouw volgers willen iets van je, ook al weet je misschien nog niet precies wat dat is op dit moment. Kijk naar wat al heeft gewerkt voor jouw blog of vlog en borduur hier op voort. Zo kan je succes hebben met bloggen in 2019!